1.5. Az állománygyarapodás jellemzői a 2000-es években Az 1980-as és 1990-es években az addig három karú műszaki egyetemi oktatás három új társadalomtudományi kar kiépülésével általános egyetemmé alakult, és ezzel egyidejűleg a hallgatói létszám is radikálisan négy-ötszörösére emelkedett. Ennek hatását a könyvtár is érzékelte, a beszerzéseket ugyanilyen mértékben kellett növelni, amelyhez az alapot 1989-ben az akkor nagy értéket jelentő 2 millió Ft-os minisztériumi támogatás biztosította. A közgazdász-képzés szakirodalmi igényei - tekintve a már meglevő ipar- és üzemgazdasági, politikai gazdaságtani oktatást valamint a különféle mérnök-közgazdász képzéseket - már biztos alapokra támaszkodhatott az 1980-as évek második felében. Az 1990-es évek elejétől a szerteágazó bölcsész-képzés szakirodalmi bázisának kiépítése jelentette a legnagyobb feladatot a könyvtárnak. E célra nem állt és ma sem áll rendelkezésre külön keret. Az egyetemi hálózatban az éves könyvgyarapodás az előző két évtized alatt lényegében állandóan szinten mozgott és 12-15 ezer kötet között volt: csak 1998-ban ugrott 19 ezer kötet közelébe a minisztériumi pályázatok és a normatív finanszírozás eredményeként. A 2004-2006-ig tartó időszakban 7 ezerre esett vissza majd 2007-től újra 10 ezer feletti darabszámú, jóllehet 2007-ben 11.158 db és 2008-ban 10.142 db könyvvel gyarapodott az intézmény, ehhez még az egyéb dokumentum és a folyóirat valamint periodika kiadványok gyarapodását is hozzá kell adni. A folyóiratok tekintetében financiális okokból radikális visszaesés volt tapasztalható, amely visszaesés folytatódott a 2000-es években is, bár az utóbbi években a számszerű folyóirat-csökkenés mellett megjelent az online folyóirat-használat, amely némiképp ellensúlyozza a csökkenő nyomtatott folyóiratok használatát, hiszen az online hozzáférés megsokszorozza egy-egy folyóiratcikk, folyóiratszám hozzá férésének lehetőségét, egyidejű használatát, függetlenül a könyvtár nyitva tartási rendjétől. A három műszaki kar idején (1978) összesen 1.878 féle, ebből 1.067 külföldi folyóirat járt az egyetemre, ezek 1998-ra 998-ra ill. 524-re csökkentekés jelenleg 2009-ben összesen 784 folyóirat van megrendelve, ebből 297 féle külföldi és a többi belföldi folyóirat. A 2000-es évek elején továbbra is az osztály napi feladatai közé tartozott a pályázati források felkutatása és pályázatokon való részvétel. A költségvetésből elkülönített keret sajnos nem volt folyamatosan biztosítva. A kiegyensúlyozott könyvtári állománygyarapításnak viszont alapvető feltétele lenne az állandó pénzkeret biztosítása. Ennek hiányában nehéz dinamikusan gyarapodó állományt fenntartani, mivel a folyamatos pénzszűke és a hónapokra leálló pénzforrások azt eredményezhetik, hogy egy-egy könyv beszerzését halasztani kell, de előfordulhat, hogy mire pénz jut ezeknek a könyveknek a beszerzésére már kereskedelmi forgalomban nem kaphatók. 2005-től megfigyelhető az a tendencia, hogy az egyetem költségvetése márciusban határozza meg az állománygyarapításra fordítható összeget, ezért az év első hónapjaiban általában az ODR támogatásból és fölöspéldány-jegyzékekről történő leválogatás útján történik a gyarapítás. Nézzük, milyen pályázati forrásokból nyert a támogatást a könyvtár! Az egyik ma is élő, működő évenként megjelenő pályázat az Országos Dokumentum-ellátási Rendszer (ODR). A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma írta ki 1998-tól, a könyvtár évenként pályázott és minden évben eltérő összegeket nyerve ebből a forrásból is gyarapította az állományát. 1998-ban 1.000 ezer Ft volt, 1999-ben 2.300 ezer Ft és 2000-ben 2.673 ezer Ft, amelyeket dokumentumok vásárlására (1999-ben 1528 db könyv és 2000-ben 847 db könyv és 32 évfolyam folyóirat) és fénymásolók vásárlására fordítottak. Ezek az összegek az akkori állománygyarapításra fordítható éves összeg 10-15 %-át jelentették. 2002-ben 1.685 ezer Ft-ból 490 db könyvet 2003-ban 600 ezer Ft-ból 210 db könyvet vásároltak. A 2004. évi 2.800 ezer Ft-os nagy összegű támogatás óta 1.000 ezer Ft körüliek az éves támogatási összegek. Ezt a pályázati keretet is az egyetemi oktatáshoz szükséges tankönyvek és szakkönyvek vásárlására, külföldi szakirodalom beszerzésére, retrospektív antikváriumi beszerzésekre, valamint hagyatékokból az egyetemen oktatott új szakok - elsősorban a bölcsészettudományok - szakirodalmi hátterének biztosítása céljából és a PhD képzés szakirodalmi ellátására fordították. A másik nagyszabású pályázat a Felsőoktatási Könyvtár-támogatási Pályázat volt, amelyet az egyetemi könyvtári szervezet nevében a központi könyvtár nyújtotta be, a karok által elfogadott összegyetemi könyvtári célok megvalósítása érdekében. Az egyetemi közös pályázat az állományfejlesztés szempontjából öt fő törekvést jelölt meg: az erőteljesen növekvő hallgatói létszám tananyaggal való jobb ellátása érdekében az oktatáshoz szükséges dokumentumok példányszámának növelése, az új szakok szakirodalmi hátterének biztosítása, a központi CD-ROM-tár erőteljes fejlesztése, a doktorandusz-képzés speciális igényeinek kielégítése valamennyi karon, végül, de nem utolsó sorban a bányászati és kohászati tudományok korszerű hazai és külföldi szakirodalmának beszerzése. A pályázati összegből a könyvtár az összeg 26 %-ával gyarapította saját állományát, a fennmaradó 74 %-a a hallgatói létszámot figyelembe véve a tanszéki könyvtárak állománybeszerzését finanszírozta. 1997-től ezek a pályázati támogatások jelentős összegek voltak: 1997-ben 5.250 e Ft, 1998-ban 6.000 e Ft, 1999-ben 5.600 e Ft, 2000-ben 6.600 e Ft, 2001-ben 7.500 e Ft, 2002-ben 7.400 e Ft, 2003-ban 7.400 e Ft, 2004-ben 2.600 e Ft, 2005-ben nem írtak ki pályázatot, 2006-ban 3.000 e Ft, azóta nem írtak ki pályázatot. Ezek az összegek komoly támogatást jelentettek a könyvállomány gyarapításában. A Nemzeti Kulturális Alapprogram Fotóművészeti szakmai kollégiumának pályázatán 2002-ben 300 ezer Ft-ot nyert a könyvtár, ebből fotóalbumokat, fotóelméleti, fotótörténeti- és gyakorlati kézikönyveket vásároltak, mintegy 60 db-ot. 2001-ben jelent meg a Nemzeti Kulturális Örökség Miniszterének pályázati felhívása az ITHAKA-Program, amely támogatta a magyarországi közgyűjtemények és felsőoktatási intézmények részére a külföldön található, és a magyar művelődés- és a tudománytörténet szempontjából jelentős hagyatékok és gyűjtemények megszerzését, hazahozatalát és elhelyezését. E pályázat keretén belül a Nagyváradon (Románia) élő Bartos István egykori antikváriusnál őrzött közel 2600 kötetes magyar nyelvű könyvgyűjtemény megvásárlását és Miskolcra hozatalát akarták megvalósítani. A pályázaton nyert 500 ezer Ft-hoz szükség volt az egyetem részéről 400 ezer Ft-nyi támogatásra, mert a gyűjtemény teljes vételára 900 ezer Ft volt. A meglehetősen vegyes gyűjteményben a magyar reformkori irodalom szerzőinek és a jelenkori magyar történészeknek a műveit egyaránt fellelhetőek voltak. A könyvtár számára legértékesebbek a 19-20. század fordulójának irodalmi és történeti munkái, a két világháború közötti erdélyi szerzők művei (teljes sorozati kiadásokban) valamint az utóbbi évtizedek romániai magyar szépirodalmának legjobb darabjai. Több évig húzódott ez az ügy, ami sajnos a könyvgyűjtemény tulajdonosának eladási szándékának elállásával végződött, az egyetem visszautalta a támogatás összegét az NKA számlájára. A Közép-Európai Brókerképző Alapítvány 2002-től ír ki pályázatot a felsőoktatási pénzügyi és értékpapír-ismeretek oktatásának támogatására. Évek óta kb. 3-400 ezer Ft értékben gyarapodik ilyen forrásból a könyvtári állomány, biztosítva a gazdászképzés megfelelő szakirodalmi hátterét. A Budapest Bank is évente jelentet meg pályázatot bankszakmai témájú szakirodalom terjesztésére. A könyvtár váltakozó sikerrel vett és vesz részt a pályázatokon. A nyertes pályázati összegekből a Gazdaságtudományi Kar tanszékein oktatott valamennyi tudományág szakirodalmát, valamint a PhD képzés szakirodalmát igyekezett beszerezni a könyvtár. A harmadik, szintén a gazdászképzéssel kapcsolatos jelentős támogatás a Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra Központjának révén érkezett. A GVV 2006 őszén levélben kereste meg a könyvtárat és felajánlotta, hogy hazai felsőoktatási intézmények támogatása céljából a versenyjogi, versenypolitikai, illetve piacelmélettel foglalkozó területek szakkönyveit igény szerint lehet a listájukról leválogatni. Két év alatt 1.800 ezer Ft-nyi magyar és idegen nyelvű szakkönyvet sikerült ezen a csatornán beszereznie a könyvtárnak. Feltétlenül meg kell még említeni az Ezüstpagoda-gyűjteményt, amelyet Dr. Trencsényi László adományozott az egyetemnek. A gyűjtemény állományát elsősorban az európai gyermekirodalom körébe tartozó könyvek, illetve tankönyvek, valamint kéziratok, sajtódokumentumok, sajtóközlemények képezik. A gyűjteményt - leltározás és feldolgozás után - a Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Tanszékének könyvtárában helyezték el. A gyűjtemény elsősorban a pedagógus képzést szolgálja, lehetőséget ad kutatásokra pedagógiai, irodalomtörténeti és politológiai szakterületeken. Az alábbi táblázatból jól látható, hogy 2006 év végén a központi könyvtári és a tanszéki könyvállományok tartalmi megoszlása egyensúlyban van. 2006-ra a szakirodalmi hátránnyal induló jogász, majd bölcsészképzés mára már behozta lemaradását. A táblázat arányaiban minimális elmozdulás tapasztalható 2009-ben. A táblázat csak a könyvállományra vonatkozik, a 2006. december 31-i állapotot tükrözi.
A könyvtári hálózat leltározott könyveinek száma 2006. év végén 586.971 kötet és a Selmeci Műemlékkönyvtárban további 26.616 db könyvtári egység található. A 2000-es évek vége felé erőfeszítéseket tettek a gyarapítási tevékenység színvonalasabbá tétele érdekében. 2005. decemberében erre a feladatra munkacsoport alakult, amely hosszasan és körültekintően vizsgálódott a állomány nagyságáról, összetételéről, használhatóságáról, vizsgálta a könyvek "forgási sebességét", az olvasók megváltozott szokásait, igényeit. A vizsgálat megállapította, hogy nagyon fontos lenne, hogy folyamatosan álljon rendelkezésre gyarapításhoz szükséges pénzkeret, a tanszékekkel, az oktatókkal jobb kapcsolatot kell kialakítani, amely azt eredményezné, hogy az oktatók tájékoztatnák a gyarapítókat, arról hogy milyen szakirodalmat ajánlanak a hallgatóknak, ennek ismeretében a könyvtár is felkészülhetne jobban a hallgatók kiszolgálására. A beszerzett művek példányszámát is feltétlenül növelni kellene, mivel a hallgatói létszám is növekszik, legfeljebb stagnál. Aktuális adatokat mutat a következő táblázat, a 2005-2009 közötti időszakról a könyvek beszerzésére vonatkozóan.
Folytatás...
|