A Horizon könyvtári integrált rendszer - üzemeltetés 1996-tól 1996 elejétől a beszerzett könyveket már csak az integrált rendszer katalogizálási moduljában dolgozták fel. A rendszer rendszergazdai munkáit Burmeister Erzsébet látja el azóta. Mivel az egyes modulok bevezetése komoly előkészületeket, betanítást, magyarítást követelt meg, fokozatosan haladt a modulok bevezetése. 1998 márciusában kezdődött el a kölcsönzés. Tóth Mária olvasószolgálati osztályvezető volt olyan bátor és vállalta, hogy egy napig sem folyt párhuzamosan papíron és gépen a kölcsönzés, a kölcsönzések cédulán történő nyilvántartását azonnal megszűntették. Mivel 1998-ban a raktári állomány jelentős része még nem volt benne az adatbázisban, ezért a kikölcsönzött könyveket gyors felvétellel, minimális adatbevitellel adták ki és a könyv visszaérkezése után történt meg a teljes feldolgozás. 1999 őszétől működik a folyóirat nyilvántartás és érkeztetés. Legutoljára, 2000-ben a beszerzés került át gépre, mely főleg a rendelés és a terjesztők nyilvántartásának automatizálását jelentette. 2000 őszétől a nyilvános katalógus már nemcsak a könyvtár olvasótermének előterében található ún. OPAC gépeken volt használható, hanem távolról is interneten át webes böngésző programmal a könyvtár webszerverén keresztül. Az első években a rendszer még jobb használhatósága érdekében saját segédprogramok készültek a SYBASE adatbáziskezelő programozási nyelvén: statisztikák, számlázás, felszólító levelek, emlékeztetők kiküldése. Az integrált rendszer katalógusát a könyvtári hálózat minden pontján használják az egyetemen, a kölcsönzés modult csak egy-két helyen vezették be. Az évek során kétszer volt verzióváltás, 1998-ban és 2005-ben. Az amerikai Dynix cég 1994-től többször tulajdonost és nevet változtatott: Dynix, Ameritech Library Services, epixtech, Dynix, SirsiDynix. A három magyar könyvtárért a berlini és hamburgi ügyfélszolgálat volt a felelős, amellyel a könyvtár sosem volt megelégedve. A Horizon rendszer a maga idejében a legkorszerűbbek közé tartozott, de azóta Magyarországon is megerősödtek a hazai rendszerek és ezért a könyvtár úgy döntött, hogy a 2008-ban, a TIOP (Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program) 1.2.3/08/01 "Könyvtári szolgáltatások összehangolt infrastruktúra-fejlesztése - "Tudásdepó-Expressz" konstrukció keretében beadott és 2009-ben szerencsésen megnyert "Elektronikus szolgáltatások összehangolt infrastruktúra fejlesztése Miskolc és Borsod különböző funkciójú könyvtáraiban az életen át tartó tanulás minden formájának és szintjének támogatására & országos cikkarchívum létrehozása" pályázatával integrált rendszerét olcsóbban fenntartható magyarra cseréli magyar ügyfélszolgálattal, magyar dokumentációval. A projekt megvalósítása 2009 őszén kezdődött meg, hogy 2010 januárjában a váltás meg is valósulhasson. A Horizon rendszert a könyvtár a HunTéka integrált rendszerre váltotta fel, melyet az MTA SZTAKI - Monguz Kft. Konzorciuma fejleszt. |